A monacói GP elmaradhatatlan „kelléke” a vonatozás. A szűk, kanyargós pályán sok előzésre nincs lehetőség. Az izgalmakat legtöbbször ütközés okozhatja, amely után rendszerint a Safety Car-t küldik be a versenybírók. Másrészt, az eső szokta megfűszerezni a versenyt. Most, 2012-ben, azonban egyik tényező sem befolyásolta a versenyt. Komolyabb csetepaté csak a rajt után alakult ki, és az eső épp csak meghintette a pályát. Látványos előzést sem láthattunk, még a KERS-DRS kombó is magatehetetlen Monacóval szemben. Nem csoda, hogy az élen egy hosszú „vonat” állt össze, amelyből egyik versenyző sem tudott kitörni, pedig a hátukat már törhette a Forma-1-es autó minden kárpitot és bélést nélkülöző „fapados” ülése. Nem baj, legalább a luxuskörnyezet, a tengerparti paloták, jachtok és a bikinis lányok kárpótolták a közönséget, legalábbis a helyi nézőket, mert a tévénéző plebsnek és a fapados kényelemmel ellátott F1-es pilótáknak csak a vonatozás „élvezete” maradt.
A pénteki szabadedzések alapján számos szakértő és a rivális csapatok mérnökei (például a McLaren) a Lotust kiáltotta ki fő esélyesnek. A papírforma azonban megint borult, mert a versenyen a Lotus harmat gyengén szerepelt, de nem menjünk ennyire előre. Nézzük a kvalifikációt. Grosjean megszerezte a kvalifikáción az ötödik helyet, ez még bíztató jel lehetett a Lotusnak, de a Mercedes sokkal erősebbnek bizonyult. Schumacher oroszlánkörmeit megvillantva megszerezte a pole pozíciót. Schumi szemmel láthatóan lubickolt a sikerben, visszatérése óta most ért fel újra a csúcsra, legalábbis az edzésen. Az eredménye pünkösdi királyság, mert Barcelonában volt egy kisebb afférja Sennával, emiatt 5 rajthelyes büntetést kapott, így a 6. helyről indulhatott a versenyen, így Mark Webbert sorolták az élre, a 2. helyről Nico Rosberg, a 3. pozícióról pedig Hamilton rajtolhatott. A szabadedzéseken szenvedő Raikkönennek csak a nyolcadik hely futotta. A kvalifikációra nem is akarok több szót vesztegetni, nézzük a versenyt.
Amilyen unalmas volt a verseny, annyira akció dúsra sikeredett a rajt. A showman ezúttal Grosjean volt — a gyenge rajta után meggondolatlan kakaskodásba kezdett. A francia titán először Alonsóval akasztotta össze képzeletbeli bajszát, majd a spanyolról lepattanva Schumival ütközött. Egy darabig a három autó egymás mellett ment: jobb oldalt Alonso, középen Grosjean és balról a hétszeres világbajnok. A monacói pálya azonban szűk három autónak, így előbb-utóbb valakinek a rövidebbet kell húznia. Alonso jobb oldalt kedvező pozícióban volt, Grosjean és Schumacher azonban összeakadt, Grosjean húzta a rövidet és kiszakadt futóművekkel keresztbe állt a pályán, a németet majdnem felkente a belső palánkra. Az afférba egyébként hátulról Kobajasi is belekeveredett. A Lotus nagy reménységének megint fel kellett adni a versenyt. Kissé frusztráló lehet Eric Boulliernek, hogy Grosjean az idényben már a harmadik rajtot rontotta el és az első körben fel kellett adnia a versenyt. Ráadásul a pályán keresztbe csúszó Grosjean majdnem telibe kapta a mögötte jövő Raikkönent. A helyzet elég komoly volt, a finnek egy pillanatra meg kellett torpannia, közben a kiválóan rajtoló Vettel el is húzott jobbról. Az első kör tehát az 500. futamát ünneplő Lotusnak maga volt a rémálom, egyedül annak örülhettek, hogy Kimi Jégemberhez méltóan hideg fejjel az utolsó pillanatban kikerülte a kamikázét játszó csapattársát, így nem lett egyből kettős bukta az első kanyarban. A finn azonban így is nagyon rosszul jött ki a rajt utáni incidensből, mert Grosjeant többen a sikán levágásával kerülték ki (köztük Vettel), ami szabályosnak bizonyult a baleset miatt. A finnek nem volt lehetősége a sikánt választani, így kényszerűen vette tudomásul, hogy többen megelőzték a csapattársa okozta kalamajkában. Schumacher is megúszta az incidenst, de visszacsúszott a nyolcadik helyre. Az első kör egy másik áldozatot is szedett, Maldonado sem tudott jól helyezkedni a rajt utáni pofozkodásban, feladni kényszerült a versenyt. Az ütközések miatt az SC-t a pályára küldték, a következő néhány kör a gumi kímélés és a kivárás jegyében telt.
A sorrend a Safety Car kiállása után: Webber, Rosberg, Hamilton, Alonso, Massa, Vettel, Kimi és Schumacher. A következő körökben kialakult a bevezetőben említett vonat, a mezőny első 9 tagja szorosan követte egymást, mindenki szinte azonos tempót diktált, csak annyira szakadtak el egymástól, hogy a turbulencia ne zavarjon senkit sem. Vergne kezdte meg az első tervezett kerékcserét a 18. körben.
Számos pilóta, főleg az élmenők, nem követték a Vergne-t a boxkiállással, úgy tűnik kivárnak. A rejtelmes titok körüli köd azonban gyorsan eloszlott, miután belehallgathattunk Kimi és a csapat közötti rádiókommunikációba. Az egyre jobban kopó gumikon Kimit kint hagyták, mivel a Lotus a 34. körben esőt várt. A finn példáját mindenki követte az élen. Ez a taktika nem működött a Lotusnál, ami nem meglepő, hisz nem ez volt a csapat első taktikai baklövése ebben az évben. Raikkönen Lotusát nem sikerült jól beállítani, a hűvös idő ellenére a riválisok abroncsainál sokkal gyorsabban koptak Kimi gumijai, ezért a 27. köre az előtte haladó Vetteltől lemaradt, és mögötte Schumacher loholt, szinte tolta le a pályáról a gumikkal küszködő finnt.
A 28. körben az élen is megindult a boxkiállási láz: Nico Rosberg a boxutcában, a következő körben Webber ment ki, a 30.-ban pedig Hamilton. Kimi nem bírta tovább az úton tartani a szövetig szétkopott abroncsokon a Lotus-t, ezért ebben a körben ő is kiment az éltető friss gumikért. Mivel az eső nem akar eleredni, ezért lágy és szuperlágy keverékeket raktak fel a szerelők az autókra. Az esőgumit és az intermediate-t senki sem akarja megkockáztatni. Ekkor a sorrend: Vettel (még nem volt a boxban), Webber, Rosberg, Alonso, Hamilton, Schumacher, Massa. Kimi az újabb elpuskázott taktika miatt az első boxkiállás után a 13. helyre csúszott vissza.
A 38. körben végre megered az eső, de nem tud kalandot lopni az unalmas versenybe, mert sajnos csak szemerkélt és néhány kör alatt el is állt. A 47. körben végre Vettel is kiállt, szuperlágy keverékre váltott, Hamilton elé tudott visszaérni. Az unalomba fulladó versenyt megint a hétszeres világbajnok „dobta fel”, visszatérése óta már számtalan balhéban, előzésben, csetepatéban volt része, ráadásul pokoli pechszéria sújtja. Sajnos ez utóbbi megint lecsapott rá, körről körre lassult az autója, Di Resta, Hülkenberg és Raikkönen is megelőzte. A kommentátorok először arra gyanakodtak, hogy a felfüggesztés megsérülhetett a rajtbalesetnél (Alonso-Grosjean-Schumi-affér) és a lappangó hiba most jött elő. Később kiderült, hogy a lassulásnak semmi köze a balesethez, ezúttal a benzinpumpa adta meg magát, a németnek a versenyt is fel kellett adnia és beállt a garázsba a 65. körben. Schumacher elképesztő pechszériája kísértetiesen hasonlít Hakkinen 2001-es kálváriájára.
A következő körökben újra főszereplővé vált az eső, de megint igen csekély a hozzájárulása az izgalmakhoz, mivel a monacói eső nem akart hevesen zuhogni, csak szemerkélni. Az élen megint visszalassultak a pilóták, az első 10 szinte egymás nyakán-hátán kocsikázott, de senki sem tudta megelőzni a másikat. Ekkor a sorrend: Webber, Rosberg, Alonso, Vettel, Hamilton, Massa. Szerencsére akadt egy újabb „showman”, Vergne megkockáztatta a 71. körben az intermediate abroncsokat, hátha elkezd jobban esni — ennyire unalmas nem lehet a verseny, hogy ne essen jobban. De lehet, mert a fránya eső csak nem akart jobban esni, így Vergne rögtönzése a versenyébe került, a környéken mindenki megelőzte.
A 72. körben Kovalainen és Button csatája fűszerezte a versenyt, a kakaskodásból az angol jött ki vesztesen: megpördült, így Button — utolsó néhány versenyében mutatott — hanyatlása folytatódott Monacóban is. Kovalainen harcias hangulatban volt, mert később Perezzel is csatázott, miközben a kört adó élmenőket kellett elengedniük.
Az utolsó körök végül a kivárás és az unalom jegyében teltek el. Az élen senki sem mert kezdeményezni, mindenki óvta az abroncsokat. A következő sorrendben futottak be: Webber, Rosberg, Alonso, Vettel, Hamilton, Massa, Di Resta, Hülkenberg, Raikkönen és Senna. Hölgyeim és uraim végállomás. A fapados vonatozásnak vége. Úgy legyen!