Facebook

Formabontó

Blogomat azért hoztam létre, hogy felkavarjam a Forma-1-es blogvilág állóvizét. Nem ígérhetem Wéber Gábor mindenre kiterjedő technikai szőrszálhasogatását, Palik agilis stílusát — csak magamat. Remélem a felkavaráshoz ez is elég lesz. Ami engem illet, egyéni látásmódommal, elemzéseimmel és kritikáimmal egy új, sajátos látásmódot szeretnék nyújtani nektek.

Friss topikok

Címkék

Csak be kell ülni és vezetni kell

2012.05.11. 10:24 zenador

A napokban a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) elismerte a FIA-t, amely az olimpiai család részévé vált, ezek után szoros együttműködés veszi kezdetét a NOB és a FIA között. Mivel a FIA fennhatósága alá tartozik a Formula-1, ezért az elismerés közvetve ennek a sportágnak is szól.

Ez az esemény még nem jelenti azt, hogy a Forma-1 olimpiai sportág lesz, egyfajta kölcsönös elismerésről, közeledésről van szó. Jacques Rogge a NOB elnöke kijelentette, hogy a legfontosabb dolog az embernek kell lennie, nem pedig a gépnek — vannak még fenntartásai a NOB elnökének. Nem kételkedem a szavaiban, de kiegészíteném annyival, hogy ma már az olimpiai sportok nem az emberről, hanem a doppingszerekről, a nemzetek presztízséről és a nagypolitika ármánykodásáról szólnak — sajnos.

Véleményem szerint jogos a NOB részéről az elismerés. Az autóversenyek királykategóriájában az elmúlt évtizedben olyan fejlődés ment végbe, amely a versenyzőtől kiváló fittséget és összeszedettséget követel meg. Mi, forma-1-hez valamennyire is értők, lelkes rajongók, tisztában vagyunk azzal, hogy az F1 valódi sport, és akár olimpiai rangra is emelkedhetne. Úgy gondolom, hogy a laikusok vagy a Formula-1-ről csak felszínes információkkal rendelkező rajongók körében is többségben vannak azok, akik szerint a Forma-1 nem igazi sport, nincs benne „truvály”, csak be kell ülni és vezetni kell.

F1-fanatikusként számos „hitetlent” kellett megtérítenem, hogy a Forma-1 igencsak embert próbáló sportág és hasonlóan magas fizikai kvalitásokat és szellemi összpontosítást igényel, mint akár a maraton lefutása, vagy az atlétika. A „hitetlenek” között az egyik legemlékezetesebb vitapartnerem egy egyetemi tanár volt, őt nem sikerült meggyőznöm érveimmel. Ebben a cikkben összegyűjtöttem azokat a főbb fizikai és szellemi képességeket, amelyek alapvetően szükségesek a sportágban — talán meggyőzöm néhány „hitetlen” de lelkes Olvasómat és több szerencsém lesz mint egykori makacs egyetemi tanárommal. Az ismertetést 3 főbb témakör köré csoportosítottam: mentális erő, fizikai erő és szaktudás. Mindhárom tényező fontos, sőt ezek összefüggnek egymással.

Ebben a blog bejegyzésben rövid összefoglalásra összpontosítok. További írásaimban részletesebben kifejtem az egyes csoportokat.

Mentális erő

Úgy gondolom, hogy a Forma-1-ben leginkább fejben kell toppon lenni, bár egyáltalán nem becsülném le a másik két csoport jelentőségét sem. Először is „természetfeletti” reflexekkel és egyensúlyérzékkel kell rendelkezni. A pilóták állandóan „karban tartják” reflexeiket. Speciális gépekkel gyakorolnak és ma már szinte minden versenyző használja a csapat professzionális számítógépes szimulátorát. A kiváló kognitív működés mellett természetesen a pilóták lelkét is karban kell tartani. Az egész F1-es szezon folyamatos stressz alatt tartja a pilótákat. Nemcsak a versenyhétvégék kimerítőek, állandóan tartani kell a kapcsolatot a csapattal, az adatokat ki kell elemezni, az új pályákat be kell tanulni, azonban még ez sem elég, mert jótékonysági és pr-eseményeken is jópofizni kell. A sűrű szezonban végig motiváltnak és lelkesnek kell lenni, ez bizony nagy pszichés teher, erről Kimi rengetet tudna mesélni…

Fizikai erő

Az F1 utóbbi évtizedében a fizikai állóképesség jelentősége alaposan megnőtt. Ez annak tudható be, hogy az autók kanyarsebessége a technikai fejlődés miatt megnőtt. A pilóták sokszor teljes gázon 200-300 km per órás sebességgel abszolválják a kanyarokat, ami rendkívül megterhelő az emberi szervezet számára. Főleg a hátak és a kormányba kapaszkodó karok kapnak hatalmas terhelést, a nyakat pedig a nehéz sisak húzza a kanyarokban. Ma már minden pilótának saját személyi edzője van, akik egyénre szabott edzéstervvel folyamatosan tréningezik a száguldó cirkusz főszereplőit.

Szaktudás

Tanulni, tanulni, tanulni. Örök mondás ez, amely a Formula-1 világára hatványozottan érvényes. Az autóversenyek királykategóriájába a világ minden tájáról érkeznek tehetséges versenyzők. Ennek a sportnak az alapnyelve az angol (egyelőre ezen nem is akarnak változtatni még a magyar oktatási vezetés kedvéért sem), így az ettől eltérő anyanyelvű pilótáknak magas szinten el kell sajátítaniuk a ködös Albion nyelvét — akár tetszik nekik, akár nem. Egy Forma-1-es autó rendkívül összetett és bonyolult műszaki cucc, ezernyi beállítási lehetőséggel. A pilótának több ezer szóból álló szakmai szókincset is el kell sajátítania, hogy a mérnökével a legszofisztikáltabb, néha csak ezred másodperceket jelentő, beállításokat egyeztetni tudják. A nyelvtudás a sajtó miatt is fontos: a szezon folyamán folyamatosan nyilatkozni kell a médiának, ennek szintén a fránya angol az alapnyelve. Nemcsak speciális műszaki szókinccsel kell rendelkezni, hanem érteni is kell a gép működését, és a beállítások közötti összefüggéseket is át kell látni, ezért nem árt, ha egy kis gépészmérnöki vénával is rendelkezik a pilóta.

mark-webber-cycling-f1-driver-150720111.jpg

A legtöbb F1-es pilóta biciklizéssel is formában tartja magát,
köztük a képen látható Mark Webber. Forrás: Men's Health.

Ebből a rövid összefoglalóból is láthatjuk, hogy egy Forma-1-es pilóta élete korántsem olyan laza, mint amilyennek elsőre tűnik. A médiában mutatott kép erősen torzított, bulvárszósszal leöntött bábvilág, a háttérben bizony kemény edzés, felkészülés és tanulás folyik. Ezekből ma már minden F1-es pilótának ki kell venni a részét, ha hosszú távon is eredményes akar lenni a száguldó cirkuszban.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://forma1bonto.blog.hu/api/trackback/id/tr824416433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása