Facebook

Formabontó

Blogomat azért hoztam létre, hogy felkavarjam a Forma-1-es blogvilág állóvizét. Nem ígérhetem Wéber Gábor mindenre kiterjedő technikai szőrszálhasogatását, Palik agilis stílusát — csak magamat. Remélem a felkavaráshoz ez is elég lesz. Ami engem illet, egyéni látásmódommal, elemzéseimmel és kritikáimmal egy új, sajátos látásmódot szeretnék nyújtani nektek.

Friss topikok

Címkék

2012.11.13. 11:31 zenador

Kimi révbe ért 

Még nem zárult le a szezon ért, de úgy gondolom az évad legszenzációsabb F1-es VERSENYÉT izgulhattuk végig az Abu Dzabi GP közvetítése során. Nagybetűket használtam a verseny szó leírásakor, mert igazi, színes, szagos, szélesvásznú és hamisítatlan versenyt láthattunk. Pedig az elmúlt években Abu Dzabi nem ajándékozott meg sok vérbeli versenymomentummal, inkább drámában volt részünk. Például, akkor, amikor Alonso beragadt a 2009-es nagydíjon Petrov mögött, így a világbajnoki cím megszerzése meghiúsult számára. Hiába a széles, szuper infrastruktúrával körített pálya, akcióban és előzésekben gyér volt a pálya újszülött évei. Az év elején azonban olyan horderejű szabályváltoztatásokat végeztek a FIA nagymesteri, hogy csak elismeréssel adózhatunk. Az évad folyamán megannyi unalom pálya vibrált az akcióktól és látványos előzésektől – az F1 életre kelt. Izgalmasabbnál izgalmasabb versenyeket rajonghattunk végig és most Abu Dzabi feltette a királyi évadra a koronát! A pályán két DRS zónát is ki lehetett jelölni, amely kulcsfontosságú momentummá vált, a DRS így nagyban megkönnyíthette az előzéseket, de minden bizonnyal a KERS és az új Pirelli gumiabroncsok is sokat segítettek abban, hogy végre izgalmas versenyeket láthassunk.

A vasárnapi felejthetetlen futamot felvezetve, a szombati kvalifikáció is tartogatott meglepetést. Vettel nyerte az edzést, a repülő körét ő tudta a legjobban összerakni -- ez még nem nagy újdonság, de a levezető körében le kellett állítani az autóját, egy rejtelmes műszaki hiba miatt. A Ferrari bepanaszolta a Red Bullt, így a Vörös Bikákat a FIA benzinminta adására kötelezte. Ennek Adrian Newy-ék eleget akartak tenni, de akadt egy kis bökkenő: Vettel benzintankjából nem tudtak elég mintát kinyerni, Mivel a FIA szigorúan előírja az edzés végén megfelelő benzinminta meglétét, ezért kemény büntetést kapott a kétszeres világbajnok -- leghátra sorolták. A Red Bull úgy döntött, hogy mentik a menthetetlent, így Vettelt a boxutcából indították a vasárnapi rajton. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy a gépen még beállításokat eszközölhetnek. A versenyen elért eredmény azt igazolta, hogy jól döntöttek, kiválóan belőtték a versenyre a Red Bullt. Hogy mi okozhatta az edzésen a rejtélyes műszaki hibát, az nem derült ki. Cristian Horner csak annyit mondott, valószínűleg emberi mulasztás történt. Szabotázs? Ilyenre ne is gondoljunk, hisz F1az  „mentes” a politikai játszmáktól, cselszövésektől és az összeesküvés elméletektől:)

Az edzés másik meglepetése Kimi Raikkönen volt, mivel az ígéretes negyedik rajthelyet szerezte meg. Úgy tűnik, hogy az elmúlt versenyeken tanúsított vergődését hátrahagyta a Lotus. Egy szó mint száz, Kimi egy jó kvalifikációs kört tudott összerakni. Az élről Hamilton rajtolhatott, mellőle pedig Webber. A második sort Maldonado és Kimi bérelte ki, míg a harmadikat Alonso és Button. Rosberg a 7. és Massa a 8. helyről startolhatott. Grosjean a másik Lotusszal csak a 9 helyet szerezte meg.

Nézzük a felejthetetlen versenyt, amely Kimi várva-várt diadalát hozta el. A rajt nagy vesztese Webber, volt, csúnyán beragadt. Mögötte Raikkönen rakétaként lőtt ki, így remek reflexekről tanúbizonyságot téve körbeautózta Webbert, még az első kanyar előtt felzárkózott második helyre Hamilton mögé. Kimi mellett Alonso is szenzációsan rajtolt, így Webbert ő is meg tudta előzni. Grosjean megint belekerült a rajt utáni pofozkodásba, de ezúttal nem ő volt a hibás, csak szenvedő alanya volt a rajtnak, defektet kapott, miután Rosberg nekiment, így az első kör végén boxba kellett hajtania új abroncsokért. Rosberg szintén kiment a boxba egy első orrkúpért.

 Kimi szenzációs rajtja. Forrás: .

A Hamilton elhúzott Raikkönen elől, de a nagy igyekezetében megcsúszott az egyik kanyarban, így Kiminek volt esélye támadni, azonban a Lotus még nem áll azon a szinten, mint a McLaren, így nem tudott a finn előzni. Hamilton meg tudta mutatni, hogy ki az úr a háznál és elnyúlt Kimitől. A hetedik körben az élen a sorrend: Hamilton, Kimi, Maldonado, Alonso és Webber, az ausztrál azonban folyamatosan zárkózott vissza Alonsóra. Nemcsak az élen, hátul is zajlottak az események. Vettel folyamatosan kúszott felfele, de belement egy vakmerő előzési manőverbe, hogy minél hamarabb fel tudjon zárkózni, ezért Sennával összeakadt. Vettel gépének szárnya beleakadt a brazil Williamsébe. Komolyabb balesett nem történt, de a Red Bull első szárnyából letört egy oldalsó terelő elem. A csapatnál hosszasan tanakodtak, hogy behívják-e Vettelt orrkúpcserére, mert úgy tűnt, hogy a sérült szárny miatt tizedekkel lassult az autó. Végül kint hagyták Vettelt, mert egy nem tervezett boksz utcai látogatás még jobban hátráltatná a német kiválóságot. A beálló erőviszonyokat azonban ekkor megzavarta a Safety Car. Karthikeyant Rosberg felöklelte lekörözés közben. Az indiai kocsija műszaki hibával küszködött, ezért hirtelen lelassult az egyik kanyar közepén, Rosberg épp akkor ért Karthikeyan mögé, így lassítani már nem tudott. Hatalmas volt a sebességkülönbség. Rosberg szabályosan átszánkázott az indiai gépén és a gumifalba csapódott. A baleset horrorisztikus volt, szerencsére senki sem sérült meg.

Vettel hányattatása még az Safety Car utáni furikázás alatt sem szűnt meg. A német kiválóság előtt kacsázó Ricardo elmélázta magát -- Vettel majdnem belerohant. Csak az utolsó pillanatban rántotta el a kormányt, így Ricardo helyett egy hungarocell féktáv jelző táblát talált el. Sajnos a szárny állapota az újabb ütközéstől megint megsérült, így Vettel még az SC-fázis alatt kiment a boxba szervizre. Friss gumikat és egy új orrkúpot kapott. Szerencsére az SC mögött alaposan összerázódott a mezőny, így Vettel újra folytathatta menetelését az élmezőny felé. Mivel az SC-t a hetedik körben hívták be, ezért még sok ideje maradt arra, hogy újra végigdarálja magát a teljes mezőnyön. A Felzárkózásra nem is kellett sokat várni! Vettel elképesztő profizmusról tett tanúbizonyságot Abu Dzabiban, meg persze Adrian Newey…

Az SC-fázis után Alonso látványosan küszködött hideg gumikkal, Vettel pedig folytatta az agresszív felzárkózását, Grosjeant is maga mögé gyűrte, azonban szabálytalanul előzött. A csapat gyorsan reagált, rádión rászóltak Vettel-re, hogy azonnal engedje vissza a Grosjeant, nehogy megbüntessék. Erre nem kellett sokat várni, Grosjean újra a német kiválóság előtt találta magát, de ez az állapot nem tartott sokáig, Vettel újra megelőzte, most már szabályosan.

A 20. kör meghozta Abi Dzabiba a drámát. A balszerencse ezúttal Hamiltonra csapott le: a 20. körben megállt alatta a McLaren, valószínűleg motorhiba történt. A finn, Hamilton kiesésével, megörökölte az első helyet. Annyi hányattatás után Kimire végre rámosolygott a szerencse, de a tempót is tartani tudta, így a többiek nem tudtak fogást találni rajta ezen a hétvégén. A tragédia után Maldonado és Webber szolgáltatta a kötelező cirkuszt a 23. körben. Webber elrontotta a kigyorsítást az egyik kanyar kijárati ívénél, a lehetőségre a fenevad Maldonado egyből lecsapott, azonban a nagy igyekezetben Webbert kilökte, ezúttal a venezuelai volt a hibás, mert Webber előtte kacsázott, így versenybalesetté nyilvánították az esetet. Webber vissza tudott kászálódni a pályára. Az ügyeletes bohóc szerepét az ausztrál kapta, mert folyamatosan szállította a nagyérdeműnek az akciókat, Webber következő kétes manőverét Massával való viaskodása alatt követte el. Éppen Massát előzte elég agresszíven, amikor Massa megpördült. Úgy tűnt, hogy Webber okolható a brazil piruettért, de a Ferraris pilóta hibázott, miután megelőzte Webber, túl agresszíven támadta a kerékvetőt, hogy vissza tudjon vágni a Red Bull-nak, túl sok volt az igyekezet, ezért a rázókő olyan szerencsétlenül dobta meg a Ferrarit, hogy pörgés lett a manőver végéből. Az ausztrált hamarosan ki is hozták a boxutcába, ekkor már Vettel járt mögötte --elképesztő a különbség a két Red Bull között. Ezen a nagydíjon Webber elég enerváltnak tűnt, kezdve az elrontott rajttól balhés manőverekig, ezen a hétvégén nem tudott felnőni Vettel géniuszához. Nem véletlenül használtam a géniusz kifejezést, mert a német a 39. körben már Kimi (!) mögött loholt, igaz nem sokáig, mert ki kellett menni a boxba, de még így is a negyedik helyre jött vissza. Ezután következett a verseny leglátványosabb pontja: Grosjean, Perez, Webber és DiResta egymásra talált a pályán. Előzés közben Perez és Grosjean összeütközött, így a mögöttük loholó Webber már nem tudta kikerülni a két egymásba gabalyodott fiatal titánt. Az ausztrál versenyének ez a malőr vetett végett, az esetet pedig vizsgálják a versenybírák.

Roncsderbi F1 módra. Forrás:  .

Annyi törmelék került a pályára, hogy a Safety Cart újra beküldték a pályára. Schumi pechszériája tovább folytatódott ezen a versenyen is: kapott egy defektet (valószínűleg törmelékbe hajtott), ezért az ígéretes 7. helyről be kellett jönnie a boxba. Webberék kalamajkája Kiminek sem jött jól, mert az SC-fázisig tekintélyes előnyt autózott ki az üldözőikkel szemben. Nem esett pánikba, serényen melegítette a gumikat az SC mögött, még a mérnöke akadékoskodó üzenetei sem hatották meg. A csapat folyamatosan aggódott, hogy Kimi nem tudja a lehűlt gumikat rendesen felmelegíteni, ezért arra ösztökélték Kimit, hogy jobban serénykedjen a gumik felmelegítésével. Kimi válasza, rövid és csattanós: nem kell figyelmeztetni, tudom a dolgom! Tudta is, miután az SC elhagyta a pályát, taktikmusan és remek időzítéssel kapcsolt versenysebességre, így egyből egy lélegzetvételnyi hézagot ki tudott alakítani a második helyen száguldó Alonsó előtt. Az újraindítás után a sorrend az élen: Kimi, Alonso, Button és Vettel. A mesternégyesben a legnehezebb dolga Buttonnak volt, Vettlel kegyetlenül támadta és előtte Alonso loholt, ezért be volt szorítva a szendvicsbe. A McLaren kiválósága nem tudta sokáig tartani Vettelt, egy briliáns előzéssel a német a harmadik helyen találta magát. Az SC utáni körökben, Kimi ki tudott autózni néhány másodperces előnyt Alonsóval szemben, de a spanyol minden „cseppnyi” sebességet kifacsart a Ferrariból, így fel tudott zárkózni Kimire. A verseny végéig a két gigász az élen öldöklő küzdelembe fogott, egymásnak adogatták a leggyorsabb köröket, de Alonso nem tudott fogást találni a szenzációsan vezető Kimin. A spanyol az utolsó körökre egy támadásra még megpróbálta összeszedni az erejét, de nem tudott végig magas szinten koncentrálni, megcsúszott az egyik kanyarban, így elszállt minden esélye, hogy megelőzze Kimit, de a szenzációs második helyét meg tudta tartani, mögötte folyamatosan felzárkózó Vettel már nem tudott a közelébe férkőzni.

Abu Dzabi nagydíjat Kimi szenzációs versenyzéssel megnyerte, Alonso hulla fáradtan a második helyre repítette a Ferrait, míg Vettel, elképesztő felzárkózás után, a dobogó legalsó fokára állhatott. Az igazat megvallva, Vettel sikeréhez nagyban hozzájárult, hogy a verseny során 2 SC-fázisra is szükség volt, de a német titán eredménye így is elképesztő, főleg akkor, ha figyelembe vesszük a sérült orrkúp miatti hányattatást.

A hétvége császára azonban Kimi volt. Az elmúlt versenyeken, a Lotus visszaesett, ennek ellenére a finn sorozatban szállította a pontokat érő helyezéseket, úgy tűnt, hogy a forradalmi Coanda-kipufogó kifejlesztésével zsákutcába kerültek, de Abu Dzabira egy ütőképes csomaggal álltak elő, így Kimi meg tudta szerezni az ígéretes negyedik rajthelyet. Nem véletlenül mondogatták már hónapok óta, hogy szinte minden összetevő megvan már a sikerhez, csak kellene egy jó edzés, hogy a Lotus képes legyen végre a dobogó tetejére állni. Az évben Kimi számtalanszor felállhatott a dobogóra, de a győzelem eddig elmaradt, valami miatt soha nem jött ki a lépés, hogy Kimi igazán kibontakozhasson.

Abu Dzabiban kedvező volt a csillagképek állása. Kimi végre egy jó repülő kört tudott összerakni az edzésen. A rajtot remekül kapta el és végig maximálisan koncentrált maradt. Ezúttal a szerencse is mellészegődött. Webber tétova rajtjából és Hamilton műszaki problémájából hasznot tudott húzni. Úgy tűnik, hogy annyi McLarenes balsorscsapás, Ferraris kétarcú hányattatás és rallys roncs derbizés után végre megtalálta a helyét régi-új otthonában az F1-ben – Kimi révbe ért!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://forma1bonto.blog.hu/api/trackback/id/tr484904875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása