Facebook

Formabontó

Blogomat azért hoztam létre, hogy felkavarjam a Forma-1-es blogvilág állóvizét. Nem ígérhetem Wéber Gábor mindenre kiterjedő technikai szőrszálhasogatását, Palik agilis stílusát — csak magamat. Remélem a felkavaráshoz ez is elég lesz. Ami engem illet, egyéni látásmódommal, elemzéseimmel és kritikáimmal egy új, sajátos látásmódot szeretnék nyújtani nektek.

Friss topikok

Címkék

A 3 mester

2012.06.26. 23:40 zenador

Valenciával kapcsolatban a legtöbb F1 rajongónak az unalmas körözgetés és a hírhedten jellegtelen Tilke-vonalvezetés jut az eszébe. 2012 azonban egy flúgos évad, ahol az összes eddigi sztereotípiát ki kell törölni, mert minden egyes verseny ezernyi új meglepetéssel szolgál. Ez most is így történt. A sziesztázó Valencia végre testközelből megtapasztalhatta, milyen egy izgalmas, vérbeli F1-es verseny, mert a mostani minden szempontból az volt — mesterhármassal megfejelve!

A szombati időmérő edzés megint okozott némi izgalmat. Vettel kiváló teljesítménnyel megszerezte a pole pozíciót. Mellette Hamilton rajtolhatott. A szakértők szerint várható volt, hogy az élen a McLaren és a Red Bull indulhat, de a Lotustól is jó szereplést vártak. Kissé csalódás keltő, hogy a fekete-arany istálló csak a 4. és 5. helyet szerezte meg. Grosjean és Kimi sorrendben. A francia fiatal titán megint elverte Raikkönent az edzésen, igaz csak paraszthajszállal, néhány század másodperccel. Nagy meglepetésre a venezuelai fenevad, Pastor Maldonado, kaparintotta meg a 3 rajtpozíciót.

Rosberg a 6., Kobayashi pedig a 7. rajthelyet szerezte meg. A Force India jól szerepelt, Hulkenberg a 8. pozícióból indulhatott. Button megint nem tudott a saját árnyékán átlépni, csak a 9. helyet csípte el, míg Paul di Resta a 10. Alonso pedig a 11. helyet bérelte ki. Őket követi Schumacher és Massa. A kvalifikáción műszaki problémákkal küzdő Webbernek mindössze a 19. rajtpozíció megszerzésére futotta.

Valencia szűk, városi pálya, éppen ezért a rajt utáni helyezkedés rendkívüli fontos akár csak Monacóban. A 1012-es szezon szabályváltoztatásainak köszönhetően azonban rengeteg akcióval és előzéssel ajándékozta meg a nézőket a pálya, így nemcsak a rajt szolgáltatott izgalmakkal — Valencia kiengesztelte az F1-fanokat oly sok unalmas versenyeiért.

A pole-pozícióból rajtoló Vettel gond nélkül indulhatott, Hamiltonnak nem adott sok lehetőséget a támadásra. Kimi az 5. pozícióból szintén kiválóan rajtolt, az első kanyar után akár a második helyet is megcsíphette volna, Grosjeant is maga mögé utasítva. A Maldonado, azonban megint latinos (pontosabban latin amerikai) forrófejűségéről tett tanúbizonyságot és bevágott Kimi elé. A jégember viszont újból higgadtságáról tett tanúbizonyságot és az utolsó pillanatban elvette a gázról a lábát, hogy ne ütközzön a venezuellai rakoncátlan csődörrel, így visszacsúszott az 5. helyre. A rajt utáni csete-paté után a sorrend: Vettel, Hamilton, Grosjean, Kobayashi, Maldonado és Kimi. Ha rajtról van szó, akkor meg kell még említeni Rosberget, aki az ígéretes 6. helyről a 11. helyre csúszott vissza.

A drámákkal fűszerezett rajt. Forrás: .

Néhány kör után egyértelművé vált, hogy Vettel csomagja nagyon ütőképes ezen a hétvégén. Másodpercekre húzott el Hamiltontól — a Red Bull fölénye megkérdőjelezhetetlen. A 8. kört Maldonado és Kobayashi csatája fűszerezte — a két forrófejű titán egymásra talált. A 10. kör újabb akciót hozott. Grosjean megszerezte a második helyet. Egy oktatni való előzéssel a rajt utáni kanyarkombinációban kívülről megelőzte Hamiltont. Button kálváriája nem akar véget érni ezen a futamon sem, mert ugyanebben a körben kijön az első kerékcseréjére. Szemmel láthatóan szenved: a gumikat idő előtt szétkoptatta.

Hamilton mögé most a másik Lotus, Kimi Raikönennel a fedélzetén, szorult be. Az újabb előzésre nem kellett sokat várni. A 12. körben Kimi is megelőzte Hamiltont ugyanabban a kanyarkombinációban, ahol csapattársa is megelőzte Hamiltont. Ha Grosjean előzését oktatni kellene az iskolában, akkor a finnét minimum PHD-hallgatók posztgraduális továbbképzésén kellene mutogatni, mert Kimi szokatlan módon, de zseniálisan a kanyar belső ívén előzött. A jégember újabb előzését már a boxutcában mutatta be: a 15. körben megelőzte Kobayashit. A 17. körben Vettel és Grosjean is letudta a „kötelező” boxutca látogatást.

Ezután az idény versenyeire oly jellemző kalamajka alakult ki. Webber és Schumacher még régi gumikkal kint poroszkált a pályán, mögötte pedig friss gumikkal feltorlódtak a boxból visszatérők. Nem vitás, hogy ez a szituáció megint jó kis „akció-generátorként” szolgált. Vettel, Grosjean és az élmenők folyamatosan szerezték vissza a pozíciójukat a lassabb, kopottabb gumikon szenvedőktől, azonban jelentősebb csete-paté Kimi manővere után alakult ki. A 20 körben a finn Webbert és a Sennát is megelőzte. A brazil kissé összezavarodott, ezt Kobayashi kihasználta, azonban a két virgonc összeakadt. A japán szusi árus mehetett a boxba egy új szárnyért, Senna pedig egy új szett gumiért, mert jobb hátsó defektet kapott.

Kisebb meglepetésre Di Resta derekasan tartotta magát régi gumikon a 4. helyen. Sorsát azonban nem kerülhette el, a 22. körben a szenzációsan versenyző Alonso előzte meg, a következőben pedig Kimi. Ugyanebben a körben Senna megkapta a jól megérdemelt áthajtásos büntetését.

A 28. kör sorsválasztó volt, mert sokak számára lehetőséget, mások számára átkot hozott. De mi történt? A mezőny végén Kovalainen és Vergne összeakadt, ami még nem lett volna akkora baj, de Kovalainen defektet kapott, a szétrepülő gumitörmelékek pedig pont az ideális íven szóródtak szét, ezért a Safety Cart-t be kellett hozni. Az élen robogó Vettel 20 másodperces előnyt autózott ki Grosjeannal szemben, ez most egy pillanat alatt lenullázódott. A biztonsági autós periódus alatt az élen mindenki kiállt a boxutcába. Hamiltont megint sújtotta a kerékcsere átka: ezúttal a bal első kerék ragadt be, úgy tűnik a lecserélt szerelőgárda is képtelen egy nyugodt kerékcserét levezényelni, vagy inkább átokról lehet szó? Amennyire szerencsétlen volt a McLaren a boxutcában, olyan sikeres volt Alonso. A Ferrari megint remekelt, így a spanyol Kimit is meg tudta előzni a gyorsabb kerékcserével. A Lotus tanulhatna az olaszoktól, mert 1-2 másodperccel lassabban (!) dolgoznak a Ferrari csapatánál.

A boxkiállások után a biztonsági autó mögött az élen a sorrend: Vettel, Grosjean, Alonso, Ricardo és Kimi. A 34. körre a pályabírók eltakarították Kovalainen abroncsának maradványait és az SC elengedte a mezőnyt. Az újraindítás vesztese a Lotus volt, mert képtelenek voltak a biztonsági autó mögötti körözés során felmelegíteni a gumit, ezért Grosjeant Alonso előzte meg, Kimit pedig Ricardo. A következő kör szolgáltatta az első nagy drámát, Vettel generátora megadta magát, valószínűleg az SC mögötti araszolgatás nem tett jót a technikának. Vettel azonban világbajnokhoz méltatlan módon viselte a kudarcot, dühösen csapkodta a kesztyűjét, de a show-nak folytatódnia kell. Még ugyanebben a körben Massa és Kobayashi talált egymásra a pályán, a brazil defektet kapott, versenyének lőttek, Kobayashi pedig feladta a versenyt a törött gépével. Szintén ugyanebben a körben Kiminek sikerül átverekednie magát Ricardón.

A 41. kör adta az újabb nagy tragédiát, Grosjean alatt is leáll a technika, szintén a generátor mondta fel a szolgálatot. Úgy tűnik, hogy a Renault motorok típushibájára bukkant fény, csak ezt az élről 2 pilóta bánta. A kedélyek azonban nem akarnak lenyugodni, mert a 48. körben a változatosság kedvéért újabb ütközés történt, ezúttal Ricardo és Petrov gépe érintkezett egymással, aminek Petrov első szárnya látta kárát. A 49. körre kezdett magához térni Button, mert Schumit és Webbert is megelőzte. A hétszeres világbajnokot felrázhatta csipkerózsika álmából Button manővere, mert Perezt megelőzte az 53. körben.

Az 56. körben Kimi egy újabb gyönyörű előzést mutatott, megint belső íven Hamilton mellett sikerült elhaladnia. Ezután az angol szenvedése egyre látványosabbá vált — a gumik nem bírták ki a verseny végéig, idő előtt vált nehezen kezelhetővé a McLaren. Még ugyanebben a körben Maldonado is Hamilton előzésével próbálkozott, de a mutatványt nem sikerült olyan profi módon kivitelezni, mint ahogy a Jégember tette. Hamilton kitessékelte a bukótérre a venezuelait, az pedig nem volt rest egyből visszatérni a pályára. Nem kellett volna ennyire buzgónak lenni, mert a nagy visszatérésben oldalról felöklelte Hamiltont, aki a szemközti gumifalba csapódott. A világbajnoknak game over, mert a felfüggesztés megsérült, a McLaren kormányának szintén game over, mert a Hamilton dühtől tajtékozva nekicsapta az aszfaltnak. A brit tehetség zaklatott idegállapota érthető, mert egyértelműen Maldonado hibázott, később meg is kapta érte a jól megérdemelt 20 másodperces hátrasorolását.

Hamilton és Maldonado csatája. Ezúttal az angol húzta a rövidebbet.
Forrás: .

Az utolsó körök az élen haladó Alonso és a második helyen robogó Kimi közötti fogócskáról szólt. Alonso azonban ki tudott autózni néhány másodperces előnyt, így Raikkönennek már nem volt esélye befogni a spanyol kiválóságot. Végül Alonso, Kimi és Schumacher triásza lett a befutó. Igen, jól látták Kedves Olvasók. Schumi a verseny végére összekapta magát és sikerült a dobogóig verekednie magát. Végre felállhatott a dobogóra — először a visszatérése óta! A hétszeres világbajnok többet küzdött ezért a bronzéremért, mint a VB-címért az egész 2004-es szezonban. De még így is szerencséje volt, hisz sokan kiestek előle (gyengébbek kedvéért: Vettel, Grosjean, Hamilton és Maldonado is hátrébb csúszott az ütközés után). Azonban annyi pech után nem érdemelte meg Schumacher a dobogót? A válasz: megérdemelte! Mi a helyzet Raikkönennel? Igaz, előtte is kiestek, de Hamiltont még önerőből meg tudta előzni, és a sors tőle is elvett ezen a versenyen, hisz Maldonado csúnyán kitolt vele a rajt után, sőt majdnem kitolta a pályáról. Végül, hogy ítéljük meg Alonsót? Kétségtelen, hogy neki is szerencséje volt, az SC összezárta a mezőnyt, ami kulcsfontosságú volt a spanyol kiválóság számára és a Ferrari stratégiája is remek volt, de még így is bravúros vezetés és előzések garmadáját kellett Alonsónak felmutatni, hogy az élre álljon. Azt hiszem, hogy a legtöbb F1 rajongó egyetérthet velem abban, hogy jó volt újra együtt látni a dobogón a jelenlegi mezőny talán 3 legtehetségesebb, legkarizmatikusabb pilótáját: Alonsót, Kimit és Schumachert. Felejthetetlen verseny és felejthetetlen befutó! Bravó mindhárom géniusznak, igazi mesterhármas parádé!

Mesterharmas 2012 Valencia.jpg

Alonso, Kimi és Schumacher a dobogón, jó együtt látni a 3 karizmatikus pilótát. Forrás: The Jakarta Post.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://forma1bonto.blog.hu/api/trackback/id/tr114613643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása