Facebook

Formabontó

Blogomat azért hoztam létre, hogy felkavarjam a Forma-1-es blogvilág állóvizét. Nem ígérhetem Wéber Gábor mindenre kiterjedő technikai szőrszálhasogatását, Palik agilis stílusát — csak magamat. Remélem a felkavaráshoz ez is elég lesz. Ami engem illet, egyéni látásmódommal, elemzéseimmel és kritikáimmal egy új, sajátos látásmódot szeretnék nyújtani nektek.

Friss topikok

Címkék

Hamilton 2 kérője

2012.08.16. 19:38 zenador

Végre eljött a Nagy Nap Magyarország vendéglátó-iparában: a Forma-1 hazánkba költözött. Kihagyhatatlan lehetőség ez a fővárosi szállodák és a mogyoródiak számára, és nem utolsósorban nekünk: magyar szurkolóknak. A Hungaroring mára legendás és tiszteletreméltó epizódjává vált a Formula-1-es szezonnak. A pilóták jelentős része szívesen jön Magyarországra, egyrészt a pálya különleges karaktere és persze a turistacsalogató főváros közelsége miatt és a jó értelemben vett magyaros vendéglátás miatt (nem kell mindig rosszra gondolni). Eddig több mint 25 versenyen bizonyíthatott a pálya, kimondani is tiszteletreméltó: negyedszázada vagyunk részese a száguldó cirkusznak! Nem véletlen, hogy a Hungaroring is felnőtt az olyan patinás pályák mellé, mint például Spa vagy Silverstone. Reméljük, hogy legalább még újabb negyedszázadig Magyarország vendégül láthatja az F1-et — amennyiben még akkor is lesz Formula-1.

Schumacher elpuskázza a rajtot. Senilitás? Forrás: .

A magyarországi verseny általában száraz meleg idővel szokta köszönteni a látogatóit, ebben az évben azonban változékony időjárás jellemezte a versenyhétvégét, főleg az edzéseket és a szabadedzéseket. A szabadedzésen még az eső borzolta a kedélyeket, de vasárnapra már újra a régi ismerős napfényes Hungaroring izzasztotta a versenyzőket. A kvalifikáció eredménye ezúttal is meglepetést okozott. Talán ez már nem is számít meglepetésnek ebben a szezonban, hisz 2012-ben a változékonyság az általános.

Az első rajtkockát Hamilton szerezte meg, úgy tűnik, hogy az év elején tapasztalt hullámvölgyből feléledt a McLaren és most újra az élre tör, legalábbis Hamiltonnal, mert Button újból rosszul szerepelt az edzésen. A második helyet Grosjean szerezte meg, ez némi meglepetés, mert Kimi általában jól megy ezen a pályán, most mégis csak az 5. rajtkockát szerezte meg a Jégember. Vettel a kvalifikáció képzeletbeli bronz fokozatát kaparintotta meg. Igazi meglepetést azonban Schumacher szerzett (inkább negatív értelemben), mivel mindössze a 17. rajthelyre tellett, igaz még ezt sem tudta kihasználni. Hogy miért?

Lássuk a rajtot, mert már ez a momentum is nem kevés izgalmat tartogatott a szurkolók és a tévénézők számára. Schumi elképesztő pechszérája ezúttal is folytatódott: a hétszeres világbajnok egyszerűen elmélázta a rajtfelállást és rossz oldalra sorolt be a rajtnál. Schumi az elbaltázott besorolás miatt megzavarodott — felfoghatatlan, hogy egy hétszeres világbajnok ilyen szarvashibát kövessen el — és leállította a motort, hogy az ne melegedjen fel és felkészüljön az újabb rajtra. Ezt nem kellett volna, mert már évek óta megváltozott a szabály, így Charlie Whiting nem engedte elrajtolni a mezőnyt, helyette újabb felvezető körre vezényelte a versenygépeket. Szerencsétlen Schumi a leállított géppel nem tudott elindulni az újabb felvezető körre, ezért a Mercedes szerelői betolták a boxba, hogy onnan rajtoljon el a szárnyaszegett hétszeres világbajnok. Ha még ez sem lett volna elég: Schumi további sorcsapásokkal szembesült. Az első körökben defektet kapott (?!), ezért újra be kellett jönnie a boxba. Kedves Olvasó, még nincs vége: a sorscsapások számát még lehet fokozni. Schumi valószínűleg a boxutca első meglátogatásakor nem kapcsolta be időben a sebesség limitálót, ezért gyorshajtásért a FIA megbüntette. A német (néhai) kiválóságnak ezért vissza kellett mennie a boxba (harmadszor) a verseny elején, hogy végrehajtsa a boxutca áthajtásos büntetését — no comment! A versenye során végig hátul kullogott „tesztüzemmódban”. Ross Brawn megunhatta a megkopott hétszeres világbajnok vesszőfutását, mert a verseny vége felé (a 60. körben) behívta a boxba — Schumi 2012-es magyarországi szereplése egy rossz álom maradt. Ennyit Schumiról és most nézzük a többi versenyzőt!

A rajt után Alonso Kimit előzte meg. A mutatvány nem annyira Alonso érdeme, mert Kimi KERS-problémákkal küzdött a rajt során, ezért a rendszert az első körökben újra kellett indítania. A 4. körben a sorrend: Hamilton, Grosjean, Button, Vettel, Alonso és kissé leszakadva Kimi. A 9. körben Kimi (és a KERS-e) kezd magára találni, mert a Jégember folyamatosan kezd felzárkózni Alonsóra. A 16. körben Button meglátogatja a boxutcát, a következő körben Hamilton alatt is fogyni kezd a gumi. A 18. körben Alonso jött a be friss gumiért, de hiába volt — szokás szerint — villámgyors a Ferrari kerékcseréje, a kétszeres világbajnok forgalomba érkezett vissza. A 19. körben Hamilton is becsoszogott elnyűtt gumikon a boxba, de — szokás szerint — elrontották a McLarennél a kerékcseréjét, a bal első gumit nehezen szedték le a felniről. A 21. körben Kimi is megkapta az új gumiszettet, a stratégiája remek, mivel a boxban megelőzte a forgalomtól küszködő Alonsót. Ha ez még nem lenne elég a spanyol kiválóságnak a rosszból, akkor Webber is majdnem megelőzte a 24. körben. Kimi ezzel szemben légüres térben száguldott, ami a köridején is meglátszott. A lehetőséget kiválóan használta ki és folyamatosan zárkózott fel az előtte a 3. helyen haladó Buttonra és a 4. helyen haladó Vettelre. Közben az élen Hamilton és Grosjean öldöklő küzdelembe kezdtek, azonban Hamiltonnak sikerült egy kis egérutat nyernie, így a francia titán leszakadt róla a 27. körben. Grosjean megpróbálta újra összeszedni magát és a gépet, és megint megkísérelte a felzárkózást, de hibázott, az egyik kanyarban kisodródott és törmeléket szedett fel, emiatt megint lelassult és a Hamilton újból elhúzott.

Kimi szárnyalása töretlen: a 37. körben ő volt a leggyorsabb a pályán. A gumicserék alaposan megkavarták a kártyapaklit. A verseny elején kiválóan teljesítő Button beragadt Senna mögé, ezt Vettel és Kimi is kihasználta, hogy jobb helyezést tudjanak elérni. Button nem tudta Sennát megelőzni, mert a Williamst jól belőtték a Hungaroringre. A 40. körben a második boxkiállás során Grosjean Alonso mögé szorult be, ez a momentum a francia kiválóság versenyét megpecsételte. Csapattársa — a Jégember — viszont még a 41 körben is kint tudott maradni, közben egymás után hozta a leggyorsabb köröket. Alonso szintén kemény tempót diktál, így Gorsjeannak esélye sem volt, hogy megelőzze friss gumikkal a kétszeres világbajnokot. Kimi egészen a 45. körig el tudta húzni a második kerékcserét, ekkor következett be — az egyébként rendhagyóan izgalmas — 2012-es hungaroringi verseny leglátványosabb pillanata. Kimi épp Grosjean mellé „sorolt be” a boxutca utáni kanyarban. A Lotus két versenyzője fej-fej mellett a kanyarban, de Raikkönen volt jobb pozícióban, ennek ellenére kész csoda, hogy hideg gumikon agresszív mozdulattal a kanyar belső ívén tudta tartani a versenyautóját. Grosjean a külső ívre szorult, de ezután nem tudott már visszatámadni, mert hideg gumi ide vagy oda, Kimi elhúzott és megkezdte Hamilton hajtóvadászatát. Kimi csapattársa sokáig nem is tudott a felzárkózásra koncentrálni, mivel Vettel buldogként ragadt rá.

Idén nincs „vérbeli” verseny Maldonado-affér nélkül. Szerencsére a Hungaroring ezen a területen is hozta a formáját és Maldonado megkapta az 52. körben a FIA-tól a büntetését, amiért Di Restát kirakta a pályáról. Az 58. körben Vettelt kihívták egy harmadik kerékcserére. A Red Bullnál arra játszanak, hogy Hamilton és Kimi az öldöklő küzdelemben leamortizálják a gumikat a verseny utolsó köreiben, így Vettel a harmadik szett friss gumival be tudja őket fogni és le tudja előzni őket.

Nézzük, hogy az élen Hamilton és Kimi mit tudnak kezdeni egymással. Röviden összefoglalva: nem sokat. Kimi autójában a KERS nem százas, Hamilton pedig kiválóan tartja a tempót az élen. A Lotus-nál nyilvánvalóan arra játszanak, hogy a magas hőmérséklet és a Lotus gumikímélő üzemmődjának köszönhetően be tudják fogni Hamiltont. A McLaren gumiabroncsai azonban most bírják a strapát és Kimi képtelen megelőzni az angol kiválóságot. Végül a befutó: Hamilton, Kimi, Grosjean és Vettel. Nem vitás, hogy ezúttal Hamilton és Kimi alkotott maradandót.

A futam összefoglalója. Forrás: .

Kimi teljesítménye azért is figyelemre méltó, mert a verseny elején nem volt KERS-es, újra kellett indítania az elektronikai rendszert, a kinetikus energia visszanyerő azonban egész verseny során csak 80-90 százalékon működött. A sok kanyart és kigyorsítást igénylő Hungaroringen alapvető fontosságú a jól működő KERS. Ha a Jégember autója tökéletesen üzemelt volna, akkor talán a verseny végén izgalmasabb Hamilton-Kimi párviadalt láthattunk volna és talán az eredmény is máshogy alakul az élen.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://forma1bonto.blog.hu/api/trackback/id/tr584716332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása