Facebook

Formabontó

Blogomat azért hoztam létre, hogy felkavarjam a Forma-1-es blogvilág állóvizét. Nem ígérhetem Wéber Gábor mindenre kiterjedő technikai szőrszálhasogatását, Palik agilis stílusát — csak magamat. Remélem a felkavaráshoz ez is elég lesz. Ami engem illet, egyéni látásmódommal, elemzéseimmel és kritikáimmal egy új, sajátos látásmódot szeretnék nyújtani nektek.

Friss topikok

Címkék

Felipe baby, nyugodj le!

2012.04.07. 19:50 zenador

Felipe, nyugodj le, mert most szükség van a higgadtságodra. Pokoli negatív spirálba hajtottad magad a baleseted óta. Remélem, hogy nem fogod feladni és 2012-ben újra hozod régi formádat.

Segítek a gondűzésben azzal, hogy visszaidézem a régi énedet. Először is, már az figyelemre méltó teljesítmény, hogy a Sao Pauló-i nyomornegyedből felküzdötted magad és gokartba ülhettél. Pályafutásod első éveiben sorra jöttek a jó eredmények, sőt a brazil gokartbajnokságban 1997-ben bajnok lettél. Nem kellett sokat várni és 1999-ben a Forma Chevrolet sorozatban is csúcsra jutottál.

 

Dél-Amerika a lábaid előtt hevert, ezután mindent egy lapra feltéve, a saját egzisztenciádat kockáztatva Európa meghódítására vállalkoztál. 2000-ben a vén kontinensen a Forma Renault sorozatban és 2001-ben a Forma-3000-es szériában is bajnokká avattak — nem sok forma-1-es pilóta büszkélkedhet ilyen eredményes előélettel. Nem vitás, a Forma-1-ben a helyed!

 

A Sauber megadta neked a tesztelési lehetőséget, szerencsére higgadt maradtál, hoztad a legjobb formádat és éltél ezzel a nagyszerű lehetőséggel. 2002-ben fiatal titánként bebocsájtást nyertél a királykategóriába. Sajnos bemutatkozó évedben az önbizalmad — talán most először a pályafutásod során — elhagyott. Az első szezonod a Forma-1-ben nem úgy sikerült, ahogy eltervezted. Igaz, az autó is gyenge volt, sokat hibáztál, a latinos heves véred sokszor becsapott, így pályafutásod a Saubernél közel sem volt annyira látványos és eredményes, mint későbbi riválisodé, Kimié, 1 évvel ezelőtt.

Massa 2002.jpgMassa első éve a a Sauberben: nehéz kezdet az F1-ben. Forrás: Carpron.com.

 

Szerencsére gyorsan túltetted magad a kudarcon és a Ferrari is felkarolt. A következő évben az olaszoknál tesztpilótaként rengeteg tapasztalatot szerezhettél és végre a Forma-1-ben is megmutatkozott a tehetséged. 2004-ben a Ferrari támogatásával újra helyet kaptál a Sauber pilótafülkéjében és szépen gyűjtögetted a pontokat. Megérte egy kicsit félrevonulni, tesztelni és erőt meríteni, mert 2004-ben és 2005-ben már sokkal kiegyensúlyozottabb versenyzést mutattál a Saubernél, így a második érád a svájci istállónál valódi sikersztori! Van mire büszkének lenned, még Villeneuve-t is megszorongattad! Sok Schumi- és Kimi-rajongó hajlamos elfelejteni, hogy te már a Forma-1-es pályafutásod elején is, borsot tudtál törni a világbajnokod orra alá!

 

Higgadtságod és jó teljesítményed meghozta a gyümölcsét, mert a Ferrari most már teljes értékű versenyzői státusszal ajándékozott meg, és 2006-ban az élő legenda, Schumacher mellett találtad magad. Nem rettentél meg az ereje teljében lévő „oroszlántól” és a tesztpilótai tapasztalataidból építkezve nem egyszer jobb voltál a mesternél az edzéseken. Schumacher is érezhette, hogy nem egy hétköznapi tejfeles szájúval van dolga és vége a boldog békeidőknek, amikor Barrichello hű fegyverhordozóként végigkísérte a futamokon.

 

2007-ben újra hullámvölgybe kerültél. Schumacher mellett meg tudtad egy-szer kétszer villantani az oroszlánkörmeidet, de Kimi lehengerlő volt és első ferraris évében mindenki ámulatára megszerezte a világbajnoki címet. Igaz, a szezon alatt néha odapörköltél neki, végül másodhegedűs szerepbe kényszerültél, így kénytelen voltál saját hazádban a legendás brazíliai pályán asszisztálni Kimi világbajnoki címének megszerzésében. Nem vitás, ez nagyon rosszul esett neked, akit szinte családtagként szerettek a Ferrarinál. Mellőztek egy különc északi srác miatt, aki ráadásul piszok tehetséges.

 

A következő szezon megint nyögvenyelősen indult. Azonban összeszedted magad és az új olasz csapatfőnök, Stephano Domenicali támogatásával vérszemet kaptál. Ügyesen kihasználtad Kimi motiválatlanságát és pechsoroztatát: megmutattad a „tékozló” világbajnoknak, hogy korai volt téged leírni. 2008-ban számos diadalt arattál és ezúttal a szerencse is melléd szegődött. Bahreinben és Valenciában lélegzetelállító voltál, Franciaországban Kimi műszaki problémájával a sors megadta neked az első helyet, Spa-ban pedig a két titán (Hamilton és Kimi) pankrációja megint a kezedbe adta a győzelmet. Ezek után érkeztél meg a mindent eldöntő nagy fináléra, a brazil nagydíjra. Senna óta nem tombolt így a brazil F1-rajongó. És akkor megtörtént. Senna után te lettél az új brazil világbajnok. Félistene egy feltörekvő nemzetnek, és reménye a favellákban nyomorgók millióinak. A csoda azonban csak pár másodpercig tartott, mert Hamilton az utolsó métereken javított néhány pozíciót, a végelszámolásban több pontot kapott, így ő lett a világbajnok! Uralkodásod pünkösdi királyságnak bizonyult — a csalódás a Ferrari garázsában leírhatatlan. A pódiumon azonban emberi arcodat mutattad, méltósággal viselted vereségedet Hamilton oldalán és még néhány könnycsepp is belefért. Nyugodtan állíthatom, hogy az egész sportvilág szíve veled együtt dobogott. Hatalmas pillanat a Forma-1 történetében, de neked hatalmas pofon.

 

Konnyes Massa.jpg 2008 erkölcsi győztese. Forrás: Mail Online.


Úgy tűnt, hogy már nem tudtál felépülni ebből a csapásból. 2009-ben az edzéseken még sziporkáztál néhányszor, de a versenyeken nem tudtál olyan látványosan odapörkölni Kiminek, mint tetted azt tavaly. Igaz, a kocsi is csapnivaló volt, mert a Ferrari képtelen volt megfelelően alkalmazkodni a tengernyi új szabályváltoztatáshoz. Azonban lehetett érezni, hogy lassan agóniába fulladtál, elvesztetted a higgadtságodat. Hagytad, hogy latinos véred tévútra vezessen. Sepangban sértett óvodás gyerekként hisztiztél és követelted a világosabb sisakplexit, a szürkületben lecsapó monszunesőben. Hiába próbált a versenymérnököd nyugtatni, hogy nem eszik olyan forrón a kását. Bezzeg a cool Kimi a garázsban jégkrémmel hűtötte magát a nyirkos trópusi hőségben.

 

Szegény embert az ág is húzza: a Hungaroring kegyetlenül lecsapott rád. A sors fintora, hogy épp brazil honfitársad autójának hátsó felfüggesztéséből katapultáló csavarrugó törte el a sisakodat és karrieredet. Majdnem meghaltál. Istennek hála nem kaptál végzetes agyi károsodást a koponyatörésed mellé, így a magyar orvosok meg tudtak menteni. A szezon hátralévő részét így is kényszerű lábadozással kellett töltened. Közben minden bizonnyal nem volt könnyű feldolgozni, hogy Kimi magára talált a szezon második felében, a baleseted után, és hozta a pontokat, dobogós helyezéseket; ráadásul Belgiumban még az első helyet is elcsípte. Milyen jó lett volna ezeken a versenyeken részt venni, és megmutatni a finnek, hogy milyen a brazil virtus!

Massa Ferihegyen.jpgA súlyos sérülésből felépült Massa megköszöni a
magyar sportbíróknak a profi segítséget.
Forrás: The guardian.


 Erre sajnos nem volt lehetőséged, csapaton belül már nem is lesz, mert 2009 végén Kimit kiebrudalták. 2010-ben, a teljes felépülésed után, újra visszatérhettél a pályára. Alonso csapattársaként, vesszőfutásod azonban folytatódott! Elhalványultál, a spanyol őstehetség mellett szürke kisegérré zsugorodtál. Hockenheim-ben azonban méltóságodban is megsértett a csapatod. A szezon közepén (!), arra kényszerítettek, hogy átengedd a vezető helyet Alonsonak, azt közölték veled a csapatrádión, hogy a spanyol gyorsabb nálad. Domenicaliék felmosták veled a padlót, ne csodálkozzál, hogy negatív spirálba kerültél.

 

A kudarcok és a megaláztatások hada zúdult rád a 2010-es fiaskó után. A tavalyi év is nyögve nyelősen telt, zombiként, élettelenül tévelyegtél a pályán és számtalanszor összeakasztottad a bajuszodat azzal, aki a környékeden járt. A boxutcában egyre többen suttognak  a hátad mögött, kételkedve abban, hogy a baleseted után teljesen fel tudtál-e épülni, és megmaradt-e mind a négy kereked. Mások pszichés negatív spirálról beszélnek, ami elszívja az önbizalmadat, így hiába a tehetséged, magabiztosság nélkül nem lehetsz eredményes a Forma-1-ben. Keselyűk gyülekeznek a garázsod körül és már azon pletykálkodnak, hogy akár a 2012-es szezon alatt lecserélnek Perezre vagy a frissnyugdíjas Barrichellora. Kell ez neked?

Massa 2012 fel a fejjel.jpgMassa a paddockban 2012-ben. Fel a fejjel! Forrás: Vezess.hu.


Bízom abban, hogy véget ér a rossz korszakod és újra visszatér a régi Massa. Ha ez nem történik meg, akkor nincs helyed a Ferrarinál. Ahogy Kiminek, neked is távozni kell a Ferraritól. Talán egy középcsapatnál még kaphatsz lehetőséget a bizonyításra és néhány éven belül újra csúcsra törhetsz. Reméljük, hogy inkább az első forgatókönyv valósul meg és visszatér a ferraris sikerszériád, bár Alonso mellett nem lesz könnyű, mert ő eddig még az összes csapattársát kivégezte. Nem irigyellek!

 

Végül csak azt tudnám tanácsolni, amit 2009-ben Sepangban a versenymérnököd is javasolt: Felipe, maradj higgadt, hogy megint élvezhesd a versenyzést és újra felszabadultan versenyezz, akkor majd az eredmények is jönni fognak.

Massa megint méltó lesz régi hírnevéhez? Vitassuk meg.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://forma1bonto.blog.hu/api/trackback/id/tr434370166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása