A 3 hetes „pihenő” után a csapatok megérkeztek a sárkány földjére, Kínába. A Shanghai mellett található aszfaltcsík tipikus Hermann Tilke által tervezett pálya, annak minden előnyével és hátrányával, azonban a vonalvezetés a hosszú egyenesek segítségével rejt néhány előzési lehetőséget, amelyet a DRS itt is megkönnyít. A versenyen mégsem a vonalvezetés, hanem a pálya gumigyilkos aszfaltja okozta a legtöbb izgalmat. Az a versenyző szerepelhet itt eredményesen, aki jól tud bánni a gumikkal, és azok elvéreznek, akik agresszívabb vezetési technikájuk, vagy rossz beállításuk miatt elrongyolják az abroncsokat. A gumikopás mellett a szokatlanul hűvös időjárás is felborította az erőviszonyokat. Az aszfalt szokásosnál alacsonyabb hőmérséklete főleg a Lotust érintette hátrányosan.
Nem vitás, a legtöbbet a Mercedes fejlődött a 3 hetes kihagyás után. A kvalifikáción Rosberg az első rajtkockát, Schumacher pedig a harmadikat szerezte meg. A topcsapatok közül még a McLaren remekelt, főleg Hamiltonnal: a második rajtkockát csípte el, de a váltó meghibásodása miatt 5 hellyel hátrébb sorolták a versenybírók. Csapattársa nem szerepelt olyan jól, Button a hatodik helyre kvalifikálta magát (Hamilton büntetése miatt az ötödik helyről indulhatott).
Az edzések során szenvedő Lotus is összekapta magát a kvalifikációra. Kimi remekelt, így végül a negyedik helyről rajtolhatott a versenyen, Grosjean csak a tizedik helyről. A Ferrari és a Red Bull számára nem voltak éppen ideálisak a rajtrácson megszerzett pozíciók. Alonso a 9., Massa a 12. helyet szerezte meg. Az energiaitalosoknál megint Webber volt a favorit — a kvalifikáción újra elverte Vettelt. Az ausztrál teljesítménye a szezon eleje óta figyelemre méltó, fittsége a toppon van, az egész mezőnyben kiemelkedő az erőnléte. A kemény téli edzéseknek megvan az eredménye és úgy tűnik, hogy most neki fekszik jobban a Red Bull.
Az edzésre több mondatot nem szeretnék pazarolni, mert az igazán nagy tűzijátékot a verseny szolgáltatta — a fránya gumikopás „megette” néhány pilóta versenyét. Nézzük a Gumiabroncsok Szentje kit fogadott kegyeibe Shanghai-ban és kit taszított a pokolba! A rajt még nyugisan telt, nagyobb meglepetést Kobajasi és Vettel nyugdíjas tempójú indulása okozta, mindketten több helyet is veszítettek a rajtnál. Rosberg kiválóan kapta el a fonalat, néhány kör elteltével másodpercekre húzott el. Az állás az ötödik körben: Rosberg, Schumacher, Button, Kimi, Hamilton és Perez.
Nem kellett sokat várni, hogy a sorrend összekuszálódjon, a gyors gumikopás miatt korán megkezdődtek az első kerékcserék, aminek legnagyobb vesztese Schumacher lett. A bal első kerekét rosszul rögzítették, így a boxutcát elhagyva csak néhány kanyart tudott teljesíteni, a rakoncátlan kerék meglazult, ezért a hétszeres világbajnok a gyepre parkolta le a versenygépet. Hatalmas pech Schumacher számára, mert az első 2 versennyel ellentétben a Mercedes most versenyen is nagyon jól ment. Rosberg magabiztosan vezet az élen, és Schumacher számára is reális lehetőségként merült volna fel a dobogó.
Az első kerékcserék másik nagy vesztese Kimi, akit rossz ütemben hozták ki. Még a boxutcában Hamilton megelőzte a finnt, akinél egy kicsit lecsusszanhatott a redőny, mert külső íven elég agresszív módon próbálta megakadályozni az újabb pozícióvesztést Webberrel szemben. Az ausztrál azonban briliánsan védett, de Kimit is dicséret illeti, mert a kerékcsere után rögtön agresszívan támadott még hideg gumival. Szerencsére nem lett törés a manőver vége: Kimi végül besorolt Webber mögé. Egy biztos, Kimit nem vádolhatjuk motiválatlansággal, már csak a Lotusnak kéne felnőnie a feladathoz, de még ne igyunk előre a medve bőrére…
A kerékcserék időzítéséből úgy tűnik, hogy a legtöbb csapat az élen 2 kiállásos taktikát követ, bár ez kockázatos, mert a gumikat nagyon koptatja a pálya — még az alacsony hőmérséklet ellenére is (Button, Hamilton, Alonso három kiállásos stratégiát követnek). A Pirelli boszorkánykonyhájában „ördögi” gumikeveréket kotyvasztottak ki, mert szeret morzsolódni, már a verseny felén az ideális ív mellett tengernyi a gumitörmelék, amely megnehezítette az előzéseket. Számos versenyző a pályáról is kicsúszik, amint ráhajtanak erre a törmelékes részre, még az atomstabil Alonsót is megviccelte, de vissza tudott térni a pályára. A második boxkiállást Webber kezdte, de Kimit és Vettelt is korán kihívták — ez a momentum lett később a vesztük.
A 42. körben Rosberg már fényévekkel elhúzott az élen, senkitől sem zavartatva száguldott, így túl sok izgalmat a német titán nem szolgáltatott, annál inkább a mögötte jócskán lemaradó vonat. A masiniszta szerepét Kimi töltötte be, mögötte a vagonokban Vettel, Button, a kiváló versenyt futó Grosjean, Webber, Hamilton, Senna, Maldonado és Alonso robogott. A pilóták között csak tizedek voltak, de előzni sokáig senki sem mert a rengeteg gumitörmelék miatt. Nyilvánvaló volt, hogy Kimi lassú, emiatt torlódtak föl mögötte a többiek. A Lotus beállítása és stratégiája a versenyen csapnivalónak bizonyult (túl korai második boxkiállás), hiába a második hely, a Finn helyzete mégsem rózsás. Kimi abroncsai korán elhasználódtak, kész csoda, hogy a pályán tudta tartani a gépet, mégsem hívták ki harmadik boxkiállásra, mert félő hogy még pontszerző helyre sem tud visszakapaszkodni.
Kimi nem tudta tartani a pozícióját: néhány körrel a leintés előtt egy apró hibát vétett. Kiszélesítette az egyik kanyart és ráhajtott a gumitörmelékekre, ez pont elég volt Vettelnek, hogy megelőzze. Raikkönen pokolba menetele ezzel megkezdődött és a vonat elrobogott mellette. A finn a poros ívre kényszerült, az elnyűtt gumik összeszedték a törmeléket, amitől a tapadás jelképessé vált, így folyamatosan előzték a többiek a verseny végén, végül csak a 14 (!) helyre tudott beérni. Most megbosszulta magát, hogy a Lotus egy egész teszthetet kihagyott és a finn sem érzi még teljesen a Pirelliket, éppen ezért felfoghatatlan a csapat vakmerősége, hogy miért engedte meg Raikkönennek ezt az eltolt 2 kiállásos taktikát a rendkívül hosszúra nyújtott utolsó etappal! Nem kellett volna még Lui Padre-t sem felfogadni, hogy megjósolják, elfogynak a gumik a verseny vége előtt. Az ideális ív melletti tengernyi gumitörmelék is mementó lehetett volna a csapat számára — a Lotus versenytaktikája eszelős és pokoli volt. Enyhe vigasz, hogy Grosjean végül révbe ért a hatodik hellyel, így megszerezte élete első világbajnoki pontjait.
Kimi mellett Vettel is szenvedett a verseny végén a rossz stratégia miatt. A finnhez hasonlóan korán hívták ki a második kerékcserére, így a dobogóról ő is lecsúszott, Button, Hamilton és Webber is megelőzte, így csak az ötödik helyen intették le.
Kimi mellett, a verseny másik vesztese Schumacher, minden bizonnyal ő is pokolian érezhette magát, bár nem neheztelt a csapatra, amiért elbaltázta az első kerékcseréjét és egyúttal a versenyét is. De elég a gonosz ármánykodásából, mert Rosberg végre mennybe ment, a Mercedes a 2010-es visszatérése óta, végre felléphet a dobogó legfelső fokára, a patinás gyár végre újra a csúcson. Úgy tűnik, hogy a csillagos autók már nemcsak az edzésen, de a versenyen is képesek kimagasló teljesítményt nyújtani, könnyen lehet, hogy a VB-re is esélyesek lehetnek.
Nico Rosberg és a felszabadultan ünneplő tömeg: keményen megdolgoztak a sikerért. Forrás: Sport 360.
A 2012-es Kínai Nagydíjon a dobogó első fokára Nico Rosberg állhatott fel, a másodikra Jenson Button, a harmadikra pedig Lewis Hamilton.